Sztywny hol — co to takiego?

Znacząca część kierowców wie, w jaki sposób należy postępować z linką holowniczą. Nieco mniej z nich słyszało natomiast o sztywnym holu. Co to takiego? W jaki sposób powinno się z niego korzystać?

Bez specjalistycznych przyrządów nie ma możliwości holowania samochodu. Jednym z niezbędnych do tego celu akcesoriów jest linka holownicza. Najczęściej jest ona wykonana z wytrzymałej, odpornej na uszkodzenia plecionki i ma kolor czerwony lub pomarańczowy. Tego typu połączenie jest jednak miękkie oraz elastyczne. Co za tym idzie — wymaga ono od kierowcy 100% kontroli sytuacji na drodze oraz panowania nad kierowanym pojazdem. Dotyczy to w szczególności wykonywania manewrów, takich jak chociażby hamowanie. Jak należy zachować się w sytuacji, w której awarii uległy klocki hamulcowe, tarcze lub poszczególne elementy układu hamulcowego? Wówczas niemożliwe będzie panowaniem nad uszkodzonym pojazdem. Holowanie skończyć mogłoby się kolizją drogową. W takich przypadkach zastosowanie znajduje sztywny hol. Mianem tym określa się połączenie pomiędzy pojazdami przy pomocy utwardzonych elementów. Przeważnie są to twarde rury wykonane z hartowanej stali, które składają się w 1 przyrząd. Sztywny hol powinien być odpowiednio oznaczony, tak aby pozostali kierowcy czy piesi byli w stanie dostrzec holowany pojazd. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego, można to zrobić na 2 sposoby. Pierwszy z nich to biało — czerwone pasy rozmieszczone na całej długości holu, drugi — czerwona szmatka przyczepiona na środku urządzenia. Nie stosując się do tego przepisu, liczyć należy się z mandatem w wysokości 50 złotych.

Kluczowym zaleceniem odnoszącym się do holowania na sztywno jest długość samego holu. Nie może on by zbyt długi — w znaczący sposób utrudniałoby to bowiem manewrowanie pojazdami. Jego dozwolona długość to 3 metry. Dodatkowo, na holowanym samochodzie należy umieścić trójkąt ostrzegawczy. Najlepiej, aby znajdował się on w pobliżu lewej krawędzi auta. Przed wyruszeniem w trasę warto skontrolować oświetlenie. Chodzi tutaj głównie o światła tylne. Podczas holowania nie należy uruchamiać świateł awaryjnych.

Maksymalna prędkość, z jaką mogą poruszać się pojazdy podczas holowania to 30 km/h w obszarze zabudowanym i 60 km/h w terenie niezabudowanym. Auto holowane i holujące trzymać powinny się możliwie jak najbliżej prawej strony szosy lub pobocza.

Osoby, które nie mają doświadczenia z holowaniem pojazdów, zdecydować mogą się na skorzystanie z usługi, jaką jest pomoc drogowa Słubice.